Haazihi Sabiili

Khamis, 8 November 2012

:: Nak berubah, perlukan hidayah! ::


Sinar itu???


              Merokok kepada tak merokok..Berseluar pendek kepada berseluar panjang..Tudung pendek kepada tudung labuh..Bercouple kepada tak bercouple..Baju ketat kepada baju longgar yang tidak menampakkan susuk tubuh..Tak berjemaah di masjid/surau kepada istiqamah jemaah masjid surau..Hidup cara jahiliyah kepada hidup cara Islam sebenar..Anti-usrah kepada pencinta usrah..Tak ikut tarbiyah kepada ikut tarbiyah..Benci dakwah kepada jatuh hati akan dakwah!..Tak jaga mutaba’ah amal kepada menjaga mutaba’ah amal.....

Pernah melihat situasi ini?..Amat yakin, sudah pasti pernah kan?!.....

Inilah situasi yang berlaku tatkala seorang hamba Allah memperoleh hidayah dari Allah..Sang Pencipta..Bersyukurlah duhai hamba!.....

Kita pasti akan cepat menyedari hakikat ini, terutamanya bila ada rakan/ sahabat dan taulan kita mula memperoleh hidayah..Mula dapat petunjuk dari Allah..Lagi terasa apabila sahabat baik kita sendiri yang dapat hidayah..Untungnya dia!.....

Apabila kita melihat situasi ini berlaku, maka terus ucapkan,…..

 “ Tahniah!..Alhamdulillah!..Syukur pada Allah kerana telah mengubah si dia! “…..

 Ucapan ini bukan hanya perlu diucapkan kepada sahabat yang sudah punya hidayah, tetapi juga orang yang di sekeliling kita yang sudah mula menzahirkan hidayah itu..Ringankan mulutmu untuk mengucap kata yang baik-baik!..Moga kata itu menjadi doa kita yang paling ikhlas!.....

Hidayah itu mengubah!

            “ Abang, maaf ganggu, saya dah lama nak cakap perkara ni, tapi rasa berat je..Tapi, sekarang, saya nak luah semua..Saya harap, abang boleh bantu saya..Saya nak abang bimbing saya menuju Allah, boleh?.Saya nak join abang..Saya betul nak berubah..Banyak dah dosa ni..Jahiliyah tu dah macam makanan saya..Tiap malam saya menangis terkenangkan dosa lampau..Abang tolong saya yer..Tolong sangat-sangat! “

            “ Kak limah, saya nak berubah!..Akak tolong ubah saya!..Saya nak join usrah..Saya nak join aktiviti2 Islamik..Akak jangan terkejut kalau saya cakap saya ni dah lebih “advance”..Bukan setakat bercouple, tapi banyak benda yang saya dah buat..Saya tak nak menghadap Allah dalam keadaan kotor!..Saya merayu kak! “

Tahniah!..Tahniah!..dan Tahniah!.....

Kerana apa?..Semestinya kerana anda telah berjaya!..Berjaya apa?..Berjaya untuk berubah ke arah yang lebih baik!.....

Itulah hebatnya Allah..Apabila hidayah itu tiba kepada hambaNya, maka saat itu jiwa sang hamba itu disentuh dengan halus sekali..Berseni!..Sehingga terkadang kita mencari punca dari mana datangnya hidayah yang seni itu, yang tidak ketemu jua..Itulah Allah!..Tuhan  sekalian alam!.....

Kita pasti akan lalai dengan dosa dan noda seandainya hidayah Allah tidak datang kepada kita..Kerana ketiadaan hidayah Allah ini, kita tidak punya keinginan yang kuat sekali untuk berubah!..Hidayah itu hebat!..Perlu diketahui!, hidayah itu tidak datang bergolek tapi untuk memperolehinya perlu berusaha!..Bukan usaha on-off, on-off, tapi usaha yang istiqamah..Berterusan dan bertingkat!.....

Mungkin kita pernah dengar dialog ini kan:-

            “ Uish bro, cuba tengok dia tu..Dah la pakaian punya la teruk..Bercouple pegang tangan plak tu..Ni kompem masuk neraka ni “, kata Ismail kepada sahabatnya Amin yang menjadi saksi akan dua belangkas yang sedang berkepit

            “ Jangan menghukum syekh..Mungkin hidayah Allah tak sampai lagi kat diorang tu..That’s why jadi macam tu..ingat, kita bukan penghukum yer..Tapi, kita ni lah pendakwah! “ balas Amin dengan begitu lembut lagi yakin!

Berdoalah, agar hidayah Allah itu sentiasa bersama kita dalam setiap tindakan kita!.....

Sabdanya Junjungan Besar, Rasulullah yang dicintai :-

 “ Setiap anak Adam (yakni manusia) pasti melakukan kesalahan, sedangkan sebaik-baik orang yang melakukan kesalahan adalah orang yang bertaubat.(Riwayat At-Tarmizi)

Nak berubah kenalah mujahadah dan berkorban!

 " Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan) dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.(Al-Ankabut: 69)

 Ya!, ayat ini cukup menjadi motivasi kepada kita!..Jika seandainya kita ini bersungguh untuk berubah, menuju Allah, itu sudah pasti!, Allah akan membantu kita..Allah pasti memberi kita kekuatan hidayah untuk mempermudahkan proses kita untuk berubah!..Yakin3x!!!.....

Hidayah itu tidak akan sampai,jika anda, duduk sembang-sembang (DS2) di kedai kopi atau depan TV, sambil minum air tea O arab yang diisi buah pelaga dan bunga cengkih..Hidayah itu juga tidak akan sampai seandainya anda pelaku dosa yang sangat-sangat komited dengan dosanya seperti pelanggan tetap!.....

           “ Wah, lepas aku tengok ceramah Ustaz Don dalam TV, aku rasa dah dapat dah hidayah tu..Terima kasih Allah! “

Subhanallah!, beruntunglah!..Mungkin si dia ini pun sedang bermujahadah tengok Ustaz Don dan dalam masa yang sama ada cerita kegemarannya..Ya!, juga kena mujahadah..Mungkin situasi ini jarang sangat berlaku..Namun, kuncinya, ia tetap perlu dicari yang namanya hidayah itu…..

Jom tadabbur sikit firman Allah dalam Surah al-Qasas ayat 56:-

 “Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang dikehendaki-Nya, dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mau menerima petunjuk.”

 Ibnu katsir juga telah mentafsirkan ayat ini :-

  “Allah mengetahui siapa saja dari hambanya yang layak mendapatkan hidayah, dan siapa saja yang tidak pantas mendapatkannya”

 Nak berubah, kena kuat..Kena lawan hawa nafsu!..Kena mujahadah!..Apatah lagi kena berkorban semata-mata nak kejar hidayah yang sedang berterbangan pergi…..

Golongan mana kita?!

 “ Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).(Al-Hujurat: 13)


Ayat ini menceritakan Allah ciptakan manusia itu bermacam-macam bangsa, suku dan puak..Dengan itu, kita kena saling berkenalan!..Allah ciptakan juga manusia dengan pelbagai ragam dan perangainya..Apalah salahnya kita cuba memahami gelagat manusia..Gelagat manusia yang pelbagai ini juga merupakan tarbiyah dari Allah..Ada amanah yang menanti di sebalik perkenalan itu!.....

Golongan manusia dalam mendepani masyarakat yang ingin berubah :-

1)  Individu yang sangat suka dengan perubahan kita dan menyokong malah membantu untuk kita berubah
2)  Individu yang suka kita berubah tapi tidak membantu kita untuk berubah lebih baik
3)  Individu yang tidak suka dengan perubahan kita dan ditambah dengan menyindir, mengejek dan bercakap belakang..Tidak membantu langsung!
4)  Individu yang tidak suka kita berubah tapi tak terbawa-bawa kepada umpatan sehingga memalukan kita

Rasanya kita golongan mana ya bila berhadapan dengan individu yang ingin berubah?..1,2,3,4??..Sama-samalah mengkategorikan diri-sendiri..Refleksi3x!!!^_^.....

Jadilah individu yang terbaik!..Golongan yang 1..Kalau tak boleh nak bantu, paling kurang 2..Tapi jangan sekali-kali jadi golongan 3 dan 4..Maknanya, kita sendiri yang tak suka kepada hidayah Allah itu!.....

 “ Dari Ibnu Umar meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: Jangan menyakiti orang-orang Islam, jangan mencela mereka dan jangan mencari keburukan mereka. (HR Ibnu Hibban)


Itu kan sebuah “proses”

Perubahan itu seharusnya beransur-ansur..Drastik juga terkadang berlaku tapi jarang-jarang..Ada juga yang berubah drastik, dan akhirnya kembali semula kepada kejahilan..Terlalu “excited state” agaknya..Biarlah ia berlaku secara natural..Beransur-ansur..Itulah fitrahnya..Fitrah manusia itu suka akan kebaikan..Beransur-ansurlah dalam mengislah!..Memperbaiki diri!.....

Input > Process > Output

Mungkin boleh di”flow”kan sebegini..Berubah ke arah yang lebih baik, itulah output kita..Jadi, untuk mendapatkan output yang baik, kita seharusnya memastikan input dan proses yang berlaku juga baik!..Inputnya adalah IMAN..Prosesnya adalah TARBIYAH..Output pula adalah AMAL dan AKHLAK..Perubahan itu seharusnya dari dalam ke luar..Ini juga adalah metod yang Rasulullah gunakan untuk mengubah para sahabat yang terawal!..Allahu akbar!.....

Analogi mudah, untuk membancuh air bandung yang sedap dan lemak berkrim seharusnya dipastikan input dan prosesnya yang betul..Perlu sediakan air panas/sejuk, tuangkan sedikit sirap ros..Kemudian masukkan susu pekat manis F&N dan kacau..Seusai itu letakkan ais batu..Dan rasailah kesedapannya dan kesegarannya!!!.....

Sebaliknya kita mengubah bancuhannya, daripada susu digantikan dengan air kapur dan gula..Warnanya tetap sama, tapi outputnya berbeza..Tidak lagi sedap seperti yang digembar-gemburkan oleh peminat bandung sedunia.....

Oleh itu, input dan proses itu memainkan peranan yang sangat penting!..Ya!, sangat penting!.....

Perolehi hidayah itu!

Jika ditanya, siapa yang tidak mahu petunjuk dari Allah?!..Pasti tidak ada seorang pun yang kata tidak..Kerana petunjuk dari Allah itu sangat bermakna buat kehidupan seorang hamba!..Mana mungkin hidayah itu akan tiba buat kali kedua setelah kali pertama hadir lalu kita menolaknya!..Usah menjadi orang yang tidak bersyukur!.....

Perolehilah hidayah itu!!!.....

Bagaimana ya?!.....

Ya!..Kita perlu berusaha!..Perlunya seorang hamba itu mentauhidkan Allah..Menolak segala bentuk kepercayaan selain Allah..Kepercayaan yang melebihi kepercayaan kepada Allah!..Bertaubatlah kepada Allah akan dosa-dosa yang telah lalu..Setiap anak Adam itu pasti berbuat dosa..Yang terbaik adalah yang bertaubat kepada Allah!..Jangan lupa juga untuk mentadabbur Al-Quran..Hayati setiap ayat di dalamnya..Ada hikmah yang tersembunyi!..Melahirkan lagi rasa cinta kita kepada Allah..Juga mengharap hidayah dariNya.....

Dan, tak lupa juga, bergaullah dengan orang yang baik-baik..Jangan biar orang yang bentuk suasana hidup kita tapi kitalah yang seharusnya membentuk suasana itu..Posisikan diri dalam kelompok yang baik!..Bergaul dengan sahabat-sahabat yang menyertai halaqah usrah..Sahabat yang akhlaknya baik..Sahabat yang sentiasa memberi nasihat..Sahabat yang sangat komit dengan kerja dakwah dan tarbiyahnya..Sahabat yang kita lihat dia, kita ingat Allah..Dan yang penting, sahabat yang membawa kita menuju redha Allah, bukan sahabat yang membawa kita merasai azab neraka!......

Dalam bab bersahabat, Rasulullah pernah juga bersabda :-

 “Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk.” (Riwayat Abu Daud)


Mujahadahlah sahabat!..Nak berubah kena kuat..Kena kuat dalam dan luar..Berubah itu harus dipaksikan kepada Allah!..Rabbani!..Istiqamahlah!..Biarlah beransur-ansur..Jangan gopoh dalam nak berubah!..Biarlah sedikit demi sedikit...Niat yang baik, insya-Allah, pasti akan mendapat pertolongan Allah!..Moga sama-sama dapat merasai indahnya Islam dan melakukan perubahan pada diri!..Biiznillah!!!..Allahumma ameen~~~

muslimdaie90_P.Badaki

Khamis, 1 November 2012

:: Manusia, Tumbuhan, Haiwan : Siapa KITA? ::

Tumbuhan dan haiwan berinteraksi



Seronoknya hidup di dunia khususnya di bumi..Ada manusia yang baik lagi soleh yang sentiasa menemani dan dekat dengan kita..Bumi juga punya tumbuh-tumbuhan yang beraneka Family, Genus dan Species nya..Tumbuhan yang mencorakkan alam untuk kelihatan lebih indah di mata manusia..Juga haiwan dan serangga yang melata di bumi pelbagai spesis..Berinteraksi riang ria antara mereka…..

Manusia..Tumbuhan..Haiwan..Ketiga komponen alam ini saling berinteraksi antara satu sama lain..Saling memerlukan antara satu sama lain..Interaksi biologi menjalin dengan antara komponen ini..Itulah bukti kekuasaan Allah dan aturanNya..Tidak dapat disangkal lagi..Hitunglah nikmat dan kurniaan Allah..Sudah pasti tidak terhitung!.....
            “Dan Dia telah memberi kepada kamu sebahagian dari tiap-tiap apa jua yang kamu hajati dan jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya. Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat suka menempatkan sesuatu pada bukan tempatnya lagi sangat tidak menghargai nikmat Tuhannya.( Ibrahim: 34)

Sungguh!, manusia itu sangat lemah!..Lemah yang akhirnya mengundang kepada kesalahan dan dosa!.....
Beza antara ketiganya yang paling ketara adalah cara fungsinya..Persamaannya pula ialah organisma hidup dan memerlukan makanan untuk terus hidup atau survival…..

Istimewanya manusia!

Sangat bersyukur kita kerana Allah itu mewujudkan kita atas dunia..Not as plants or animals..Tapi, muncul atas muka bumi sebagai manusia..Iaitu makhluk yang dijadikan Allah, sebaik-baik kejadian!..Terbaik dari sekalian makhluk yang dijadikanNya..Bangga tak???.....
         "Sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya."(At-Tiin: 4)
Lagi istimewanya kita, bila Allah bagi akal!..Akal inilah yang menjadikan kita yang namanya MANUSIA..Kalau otak, haiwan pun ada otak..Kalau raya korban, cuba sembelih lembu dan keluarkan otaknya..Wah!, sangat persis dengan otak manusia..Tapi, AKAL telah membezakan..Antara manusia dan haiwan..Apatah lagi tumbuhan yang tidak ada otak…..

Kata Harun Nasution, seorang ahli pemikir Indonesia,katanya:-
“ Akal itu tidak sama dengan otak..Akal ialah daya berfikir yang terdapat dalam jiwa manusia “

Sangat istimewa kan akal?.Hebatnya KITA!..Angkat dada dan dongak ke langit..Kita memang hebat!.....

Manusia itu hina!

Tajuk ini rasanya agak keras lagi kasar..Tapi, ia wajar!.....
JOM!..Ambil masa seketika untuk mentadabbur ayat Allah ini :-
          
"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahannam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakan untuk memahami [ayat-ayat Allah] dan mereka mempunyai mata [tetapi] tidak dipergunakan untuk melihat [tanda-tanda kekuasaan Allah] dan mereka mempunyai telinga [tetapi] tidak dipergunakan untuk mendengar [ayat-ayat Allah]. Mereka itu seperti binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai."(Al-A'raaf : 179)

Allah menerangkan cirinya!..Orang yang tidak mahu memahami ayat Allah, tidak melihat kekuasaan Allah, tidak mahu mendengar pun ayat Allah..Inilah cirinya!..Allah telah menyamakan kita seandainya kita punya ciri-ciri tersebut dengan HAIWAN!..Bahkah, lebih sesat!!!.....

Jadi?.Mahu duduk bergoyang kaki tanpa berbuat apa-apa?.Maka selayaknya kita ini hina dan sesat…..

Buktikan!..Bagaimana caranya?!

Semestinya kita tertanya-tanya dan mempersoalkan pada diri sendiri..Bagaimana caranya?!..Allah dah cakap kita ini istimewa..Dan kaitkan kita dengan haiwan binatang ternakan..Oh!, apa itu?..Tak faham!.....

Ya!, kita harus buktikan kita ini adalah sebaik-baik kejadian..Bagaimana?..Dengan memastikan cara hidup kita tidak seperti tumbuhan dan haiwan..Tumbuhan itu kitaran hidupnya kelihatan lebih simple dan ringkas!..Berbeza dengan haiwan yang lebih kompleks kitar hidupnya…..

Jika dilihat secara kasar, kita ini lebih kurang haiwan..Tapi, bukan haiwan ya!..Namun, boleh jadi juga persis haiwan jika cara hidup kita saling tak tumpah seperti haiwan..Haiwan( memerlukan makanan untuk hidup, berinteraksi bersam mereka, mencari pasangan, melahirkan anak dan seumpamanya )..Bezanya kita ini mampu untuk berfikir namun jauh sekali bagi haiwan walaupun ia comel dan berbulu gebu!.....

Cara hidup!.....

Ya!, itulah sistemnya..Allah kurniakan akal bukanlah sekadar membezakan kita dan haiwan!..Tapi, ada amanah lain yang perlu kita buat..Ada tujuan hidup yang besar untuk kita laksanakan!.....

Alhamdulillah..Aku lahir sbg manusia


Mengabdikan diri kepada Allah dan Khalifah

Ini adalah dua tujuan Allah ciptakan manusia..Jadi, apa kaitannya dengan haiwan?!.....

Sangat dekat kaitannya..Kita persis haiwan apabila hidup kita sekadar mencari kehidupan di dunia saja..Lupa akan matlamat hidup..Ambil endah tak endah saja..Rasanya spesis manusia seperti ini sangat ramai!..Seperti buih di lautan!.....

Hebatnya kita kerana Allah pilih kita untuk mengabdikan diri padanya dan mentadbir bumi ini!..Tumbuhan dan haiwan, tidak mampu mentadbir bumi!..Tapi, makhluk tumbuhan dan haiwan inilah yang tidak pernah berhenti berzikir kepada Allah..Mereka hidup mengikut sunnatullah!..Ikut apa yang Allah aturkan untuk mereka kerana mereka tidak punya akal!.....

Tapi, Allah bagi akal kepada manusia kerana Allah ingin kita sendiri yang memikirkan cara, bagaimana ingin melaksanakan dua tujuan hidup ini..Bagaimana mahu meraih redhaNya..Bagaimana ingin masuk ke syurgaNya..Segala terpulang kepada kita untuk berfikir!..Itulah fungsi akal!.....

Usah pula disebabkan kita tidak pandai menggunakan akal, lalu kita ini hina dan lebih teruk dari haiwan!.....

Tapi, sudah ramai manusia yang namanya manusia, tapi bernafsu haiwan..Namanya dalam kad pengenalan, ada bin/binti, Islam lah tu..Tetapi, cara hidupnya tidak menampakkan langsung keIslamannya itu…..

Sungguh jauh manusia dengan Allah!.....

Ingin keluar dari gelaran haiwan, kembalilah kepada kedua matlamat hidup..Laksanakannya!.....

Abdikan diri kepada Allah dalam setiap tindakan!..Tadbirlah bumi ini dan kembalikan manusia dari kegelapan kepada cahaya yang terang benderang bak matahari!.....
    “ Alif, laam raa. (Ini adalah) Kitab yang Kami turunkan kepadamu supaya kamu mengeluarkan manusia dari gelap gulita kepada cahaya terang benderang dengan izin Tuhan mereka, (yaitu) menuju jalan Tuhan Yang Maha Perkasa lagi Maha Terpuji.”(Ibrahim: 1)
muslimdaie90