Haazihi Sabiili

Sabtu, 12 Mac 2011

~Apabila timbulnya masalah...~



Mutarabbi 1: "abg, ana bukan xnak komit cume ana xdek keyakinan utk tarik org masuk usrah la"(tersenyum mendengar)..

Mutarabbi 2: "abg, ana ade sorang mad'u ni..cadang nak tarik dia masuk sistem kita..tapiiii...dia ni perempuan la.hehe
(satu usrah gelak)..abg, knapa yer kite ni lebih mudah nak tarik perempuan brbanding lelaki??.mcm mana cara nak linkkn perempuan ni??”.

Mutarabbi 3: “ abg, ana boleh komit dgn usrah tapi ana liat sikit la nak pegi prog kat luar..maklumlah, ana ni bukan jenis yg suke berjalan”

Mutarabbi 4(senior dari ana, 24 tahun): “akhi, ana ade sorang mad’u..ana nak minx anta tarbiyyah dia,ana rasa anta layak utk tarbiyyah dia,tapiiiii…dia ni akhawat la!.huhu..(terkejut!..muka ana jadi merah..marah or malu?)

Subhanallah, inilah persoalan dari sesi qodoya kami, terkesima juga mendengar persoalan ini dari mutarabbiku. Inilah antara permasalahan yang timbul dalam kalangan da'ie yg baru ingin mengenal dunia dakwah dan tarbiyyah(DnT) ini..

Aku terfikir, benar!, terkadang masalah ini sendiri pun berlaku pada kita pada awalnya tiada keyakinan, senang nak tarik perempuan dari lelaki, xnak jalan jauh dan sebagainya..sesi qodoya ni antara sesi yang paling menarik sebab dapat bincang masalah dengan ikhwah..

Benar!..kefahaman kita dengan adik2 adalah sangat2 berbeza. Mereka masih mentah dan dalam proses untuk belajar menyelami dunia dakwah ini. Mungkin pada tahap ini amatlah memerlukan bimbingan dari naqibnya dalam mendidik mereka untuk menjadi penyelam dakwah yang baik..

Apa beza kita dengan mutarabbi kita???. Kenapa kita lebih mudah untuk komit dan berkeyakinan untuk bawa usrah??. Kenapa kita xtarik perempuan masuk sistem kita,walaupun hakikatnya tarik perempuan lebih mudah berbanding lelaki yang agak liat tu??. Kenapa kita ni mudah nak pergi program luar seperti daurah, mukhayyam, mabit, katibah dan sebagainya tanpa memberi alasan yang banyak??. Kenapa kita sendiri yang tidak mentarbiyyah akhawat??..

Jawapan yang paling mudah adalah kerana kita FAHAM!!!

"Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran. [Az-zumar: 9]

Hmm, garu juga kepala memikirkan masalah2 ni. Kadang2, tersenyum sendirian, macam kelakar pun ada...

Keyakinan??. Ramai yang menjadikan, ketidak yakinan menyebabkan mereka ini xbawa usrah, xme’lasso’ mad’u2 dan sebagainya. Benar!..ia amat mudah bagi kita FAHAM tapi perkara ini normal bagi adik2..dan menjadi tanggungjawab kita untuk guide mereka ini..banyak daurah yang mereka namun xnampak jalan, macam mana nak bergerak dan menjadi penggerak dakwah ini..ilmu juga antara faktor yang menyebabkan kita susah nak tarik orang..sebab itu dalam halaqah, perlu juga seorang naqib untuk topup kefahaman adik2 ini..bukan setakat menerapkan ilmu@thaqofah tapi terapkan juga fikrah supaya mereka merasai kepentingan dakwah dan tarbiyyah ini..ilmu amat penting dalam kita memberi kepda si penerima..Aku meyakinkan mutarabbi dengan mengatakan, “akhi, ana boleh ajar enta satu persatu macam mana nak tarik orang..itulah yang dikatakan kefahaman kita tentang Dakwah Fardhiah(hehe)..simple je tuh”..

Nak tarik perempuan lebih mudah berbanding lelaki??!!!..hmm, betul la tu..mungkin kerana kajian saintifik mengatakan cas setiap individu adalah berbeza dan cas antara silang jantina pun berbeza..mungkin kerana perempuan lebih mudah tertarik dengan lelaki sebab cas yang berbeza..lelaki, +ve..perempuan, -ve…macam magnet juga la..apabila dah melekat, mungkin susah nak tanggalkan..ini perkara yang biasa dalam kalangan para da’ie ni..tapi kita punya iman dalam diri..kita percaya bahawa Allah pasti akan membalas kepada hambaNya yang bermaksiat kpdNya..janganlah kita ini mendekati zina..mungkin mula2 rasa biasa je..xde perasaan pun tapi lama-kelamaan, akan terdetik di hati kita..itu dah masalah hati or zina hati..moga Allah menjauhkan kita dari fitnah..mungkin kalau kita sudah ada sahabat perempuan yang minat akan usrah dan yakin fikrah kita, linkkanlah dengan akak2 yang FAHAM..akhawat ramai..xperlu la ikhwah yang nak jaga akhawat tu sebab kita tiada ikatan dengan perempuan tu..nanti sekejap je fitnah tersebar disebabkan kesilapan kita sendiri…

Liat nak pergi program luar??..kenapa??.takut atau malas??. Mungkin ini yang timbul di fikiran adik2..kadang kala di sebabkan kefahaman mereka yang xberapa mengerti akan kepentingan dakwah ini, mereka merasakan takut dan malas..tapi kalau kita yang faham buat macam tu juga, memang kena “smash” ngan murabbi la..mereka mungkin takut kerana program ini tiada kelulusan dari pihak universiti..mereka mungkin malas kerana mereka kata,xpela, ana pegi lain kali jela..kata2 yang terungkap dan menunjukkan mereka ini masih xmerasa ‘basah’ dengan DnT..kenapa perlu takut dengan manusia??.Allah sudah berjanji barangsiapa yang membantu agama Allah, Allah akan bantu dia..

“Barang siapa yang menolong (agama) Allah, Allah pasti akan menolong urusan urusannya, serta Allah akan teguhkan (naikkan) kedudukannya”.[Muhammad: 7]

Malas??.natijah daripada sifat malas adalah kita akan lari dari medan dakwah.futur!!!.lari dari tanggungjawab sebagai khalifah Allah..kita nak jadi pemalas dalam dakwah atau pejuang dalam dakwah??..jika kita masih merasa malas, maka kita tidak cinta akan dakwah ini..kita tidak cinta akan Islam..kalau nak tengok Islam kembali gemilang, perlulah jadi pejuang Islam!!!..pejuang yang xmengenal erti penat lelah..pejuang yang sanggup berkorban untuk jalan DnT ini. beza orang cinta dan suka..jika kita cinta akan Islam, maka kita sanggup berbuat apa saja untuk Islam..tapi jika kita suka, maka kita sekadar suka dan minat tengok Islam tanpa berbuat apa2..kita cinta akan Islam ya akhi!!!..

Ikhwah tarbiyyah akhawat??!!!..sistem tarbiyyah mana tu??..pelik2..pelik tapi berlaku juga dalam kalangan para da’ie..mereka menganggap, tidak ada masalah untuk ikhwah mentarbiyyah akhawat..muslimin tarbiyyah muslimat..betul ke??!!!..kita sebagai da’ie seboleh2nya menjauhkan diri dari perempuan..mereka adalah fitnah terbesar bagi kaum lelaki..sebab itulah bila berprogram kita asing ikhwah akhawat..bila buat daurah, dipasangnya tabir yang tinggi..memang xnampak la si akhawat..dan si ikhwah dan si akhawat pun boleh fokus untuk terima pengisian dari muwajjih..tapi akhi, sedih juga melihat ada di kalangan kita menganggap percampuran silang jantina adalah perkara biasa..mereka cakap itu bergantung kepada diri masing2 la nak jaga sedangkan Islam suka untuk mengambil langkah pencegahan..tengok, bila bercampur pasti seronok kan??..dapat gelak2 ngan muslimat..dapat ta’aruf dengan muslimat dengan lebih mendalam..nak rapatkan ukhuwah la, xnak ada jurang la, apa la..ingat program asing xberjalan ke gerak kerja dakwah??!!!..dan hasil dari itu, pasti lepas habis program, si muslimin berkata, “syekh, cantik jgk muslimat tu..bile tengok dia dari dekat terus memikat hati..mata dia mcm adik ana..terasa sejuk hati ini..isteri solehah tu..hati ana dah terpaut pada dia la akhi.ana nak org mcm dia jadi zaujah ana..masalah hati ni”..Si muslimat pula berkata, “ukhti, enti tgk x muslimin yg selalu pakai kopiah..dia tu hensem jgk..ade rupa la..ana suka la cara dia bercakap..ade ruh..dia pun nampak thiqah je..ana harap dia la jodoh ana”..

akhi!,adakah itu topik perbincangan kita yang sebenarnya??..muslimin cerita pasal muslimat, muslimat cerita pasal muslimin..sedangkan banyak lagi perkara yang lebih penting dari itu untuk kita bincangkan..masalah umat, masalah usrah, masalah perlaksanaan manhaj dan sebagainya..perbincangan yang tidak sepatutnya akan menyebabkan terhakisnya himmah, izzah dan hammasah akan dakwah..na’udzubillah..biarlah akhawat yang mentarbiyyah akhawat..kita fokus pada ikhwah je agar fikrah dan dakwah kita itu terkesan pada para mad’u..

Itulah antara persoalan dan jawapan sekadar yang termampu..manisnya DnT dirasai semua..atas jalan ini jua kita bersatu..agar tertaut mahabbah, memudahkan dalam gerak kerja kita..berjihadlah dalam keadaan senang atau susah..moga Allah mengganjari amalan kita semua..

“Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), samada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab) dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui.[At-taubah: 41]

Wallahua’lam..

Muslimdaie90_KT









Rabu, 9 Mac 2011

Dialog Cinta




Print

E-mail


Kami tidak berzina!

Maaf saya tidak menuduh awak berzina, tetapi awak menghampiri zina.

Kami hanya berbual-bual, berbincang..bertanya khabar, minum-minum di kafe. Adakahitu menghampiri zina?

Ya, ....

perbuatan itu boleh menjerumus pelakunya ke lembah penzinaan. Kami dapat mengawal perasaan dan kami tidak berniat kearah itu.

Hari ini ya. Esok mungkin kamu kecundang. Iblis akan memerangkap kamu. Iblis amat berpelangaman dan tipu dayanya sangat halus. Ia telah menipu moyang kita yang pertama, Adam dan Hawa. Iblis amat licik. Ingat pesanan Rasulullah: Janganlah engkau bersendirian dengan seorang wanita kecuali yang ketiganya, syaitan (Tabrani). Kita lemah menghadapi tipu daya iblis.

Tidak semestinya semua orang bercinta menjerumus kepada penzinaan. Ada yang bercinta dalam telefon dan hantar SMS saja. Tidak pernah bersua muka pon!

Betul. Tapi itu adalah sesuatu yang dimaksudkan dengan menghampiri zina. Memang pada awalnya tidak bersua muka. Tapi perasaan pasti bergelora. Lambat laun desakan nafsu dan perasaan serta hasutan iblis akan mengheret kepada suatu pertemuan. Pertemuan pertama tidak akan terhenti di situ sahaja. Percayalah, ia akan berlanjutan. Tidakkah itu akan membawa kepada penzinaan akhirnya/?

Takkan nak berbual-bual pon tak boleh?Itupun zina ke?

Zina ada bermacam-macam jenis dan peringkatnya. Ada zina betul, ada zina tangan iaitu berpegang-pegangan, ada zina mata iaitu melihat kekasih dengan mata berahi.Zina hati iaitu khayalan berahi dengan kekasih sepertimana yang digambarkan oleh Rasulullah : Kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya adalah menyentuh. Kedua kaki berzina dan zinanya adalah menuju tempat pertemuan. Mulut juga berzina dan zinanya adalah ciuman.(Muslim dan Abu Daud). Sebenarnya jalan menuju penzinaan amat banyak. Jangan biarkan diri kita melalui mana-mana jalan penzinaan.

Duduk berdiskusi pelajaran tak boleh ke? Bincang pelajaran sahaja*(bagi kes belajar berdua-duaan sahaja)*

Berdiskusi pelajaran? Betul ke? Jangan tipu. Allah tahu apa yang terselit dalam hati hamba-hyambaNya. Kita belajar nak keberkatan. Kalau cemerlang sekalipun, kalau tidak diberkati Allah, kejayaan tidak akan membawa kebahagiaan. Hidup di dunia tidak bahagia, akhirat lagilah. Jangan berselindung di sebalik pelajaran yang mulia. Allah suka kepada orang berilmu. Jadi belajar hendaklah ikut batas dan ketentuan Allah.Belajar akan jadi ibadat. Adakah berdiskusi macam ini akan ditulis oleh malaikat rakib dan atid.

Sungguh! Berbincang pelajaran sahaja! Ni study group.(bagi kes berdua-duaan sahaja)

Study group….?Nampak lain macam saja. Manja, senyum memanjang,tak macam gaya berdiskusi. Takkan study group brdua saja? Ke mana-mana pun berdua. Kalau ye pun, carilah study group ramai sikit. Kalau duduk berdua-duaan macam ni, betul ke bincang pelajaran.?Jangan-jangan sekejap saja berbincang pelajaran,yang lain tu………banyak masa dihabiskan dengan fantasi cinta!

Tidaklah. Sungguh berbincang pelajaran!

Baik sungguh awak berdua. Takkan awak berdua tak ada perasaan apa-apa? Awak kurang sihat ke? Ingat, kita bukan malaikat,tak ada nafsu. Kita manusia. Jangan nafikan fitrah manusia. Kita ada nafsu, ada keinginan. Itulah fitrah manusia.

Kami berdua sama-sama belajar. Study group.Saling memberi semangat dan motivasi.

Tak adakah kaum sejenis yang boleh dijadikan rakan belajar? Habis sudahkah kaum sejenis yang boleh dijadikan rakan motivasi? Jangan hina kaum sejenis kita. Ingat, banyak orang yang cemerlang belajar hanya dengan kaum sejenis. Lebih tenang perasaan, tidak terganggu, dapat berkat dan rahmat pula.

Takkanlah tak ada langsung ruang yang dibenarkan islam untuk bercinta? Adakah islam membunuh terus naluri bercinta/?

Naluri adalah sebahagian daripada kesempurnaan kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka kalau dimiliki (sense of belonging) adalah fitrah. Kalau naluri itu tidak wujud dalam diri seseorang, tak normal namanya. Islam bukan dating untuk membunuh naluri dan keinginan itu, tidak! Islam tidak menyuruh membunuh naluri seperti yang dilakukan paderi atau sami. Jangan nafikan naluri ini. Jangan berbohong ada diri sendiri. Bukan salah atau berdosa jika perasaan itu dating tanpa diundang. Ituadalah fitrah. Cuma tundukkan naluri itu dan patuh pada perintah Allah. Jadilah manusia yang sihat nalurinya. JAngan jadi malaikat! Kerana Allah jadikan kita sebagai manusia. Dunia dan segala isinya akan hambar tanpa naluri atau nafsu.

Tentu ada cinta secara islam.

Cinta secara islam hanya satu, iaitu perkahwinan. Cinta berlaku setelah ijab Kabul, cinta selepas kahwin.Itulah cinta suci dan kudus. Cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan islam. Apabila islam menegah sesuatu perkara, tentu ia gantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Jika ia menegah cinta antara lelaki dan perempuan sebelum kahwin, ia membawa perkahwinan sebagai ganti yang lebih baik.Sabda Rasulullah : Tidak ada yang lebih patut dari dua orang yang saling mencintai kecuali nikah.(ibnu Majah). Cinta adalah maruah manusia. Ia terlalu mulia.

Kalau begitu, cinta remaja semua menghampiri penzinaan/.?

Ya, kalau lelaki dan perempuan bertemu, tentu perasaan turut terusik. Kemudian perasaan dilayan. Kemudian teringat, rindu. Kemudian diatur pertemuan. Kemudian duduk berdua-dua. Kemudian mencari tempat sunyi sedikit. Kemudian berbual panjang hingga malam gelap. Hubungan makin akrab, dah berani pegang tangan, duduk makin dekat. Kalau tadi macam kawan, sekarang macam pengantin. Baru semalam, bukankah mereka sudah hamper dengan penzinaan?Berapa ramai orang bercinta telah sampai ke daerah penzinaan dan kesengsaraan. KAsihanilah diri dan ibubapa yang melahirkan kita dalam keadaan putih bersih tanpa noda daripada seekor nyamuk sekalipun!

Masih ramai orang bercinta tetapi tetap selamat tidak berzina. Kami tahan diuji!

Allah yang menciptakan manusia. Dia tahu kekuatan dan kelemahan manusia. Manusia tidak tahan ujian. Oleh itu Allah memerintahkan supaya jauhi perkara yang ditegah takut manusia akan kecundang.

Jadi manusia tidak tahan diuji?

Kita manusia dari keturunan Adam dan Hawa, sejak dari awal penciptaan manusia. Allah takdirkan satu peristiwa untuk iktibar manusia.Allah tegah Adam dan Hawa supaya tidak makan buah khuldi dalam syurga. Buah yang lain boleh makan. Allah tahu kelemahan ciptaan manusia. Tidak tahan diuji. Oleh itu Allah berpesan pada Adam dan Hawa, jangan hampiri pokok khuldi itu. Firman Allah: Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu dalam syurga serta makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa yang kamu sukai, dan ajnganlah kamu hampiri pokok khuldi.(jika kamu menghampirinya)maka kamu adalah orang-orang yang zalim.(al-Araf:19). Tegahan yang sebenarnya adalah memakan buah khuldi.Jika menghampiri perkara tegahan, takut nanti mereka memakannya. Demikianlah dengan zina.Ditegah berzina. Maka jalan ke arah penzinaan adalah dilarang. Takut apabila berhadapan dengan godaan zina, kedua-duanya kecundang. Cukuplah kita belajar dari pengalaman nenek moyang kita Adam dan Hawa.

Tetapi cinta selepas berkahwin banyak masalah. Kita tak kenal pasangan kita secara dekat. Bercinta adalah untuk mengenal hati budi pasangan sebelum membuat keputusan berkahwin.

Bolehkah percaya dengan perwatakan semasa bercinta? Bercinta penuh lakonan dan kepura-puraan. Masing-masing berlakon dengan watak terbaik. Penyayang, pemurah, penyabar dan pelbagai lagi. Masa bercinta, merajuk ada yang pujuk. Jangan harap selepas kahwin, bila merajuk akan ada orang yang pujuk. Banyak orang tertipu dan kecewa dengan keperibadian orang semasa bercinta. Perangai pasangan jauh berbeza. Macam langit dan bumi. Masa bercinta, dia seorang yang penyayang, penyabar…sanggup tunggu pasangan berjam-jam.Tapi bila dah kahwin, lewat lima minit dah kena tengking. JAdi perwatakan semasa bercinta tidak boleh dipercayai.Percintaan adalah suatu kepuraan atau hipokrit.

Percayalah, kami bercinta demi merancang kebahagiaan hidup nanti.

Bagaimana diharap kebahagiaan jika tidak mendapat redha Allah? Kebahagiaan hanyakepada hamba-hambanya yang terpilih. Kebahagiaan bukan ciptaan manusia. Manusia hanya merancang kebahagiaan. Allah yang menganugerahkannya. Bagaimana mendapat kebahagiaan, jika jalan mendapatkan kebahagiaan tidak diredhai Allah. Kebahagiaan hidup berumahtangga mestilah melalui proses yang betul. Sudah tentu prosesnya bukan bercinta sebegini. Allah tidak meredhai percintaan ini. Cinta yang diredhai Allah adalah cinta selepas kahwin. Bagaimana untuk mendapat keluarga bahagia jika langkah mula sudah canggung, bagaimanakah kesudahannya?

Tanya sikit….adik angkat, abang angkat, kakak angkat, boleh ke??Ganti bercinta

Semua itu adalah perangkap iblis dan syaitan. Hakikatnya adalah sama. Cinta yang diberi nafas baru. Kulitnya nampak berlainan, tetapi isinya tetap sama. Adik angkat, abang angkat, kakak angkat, adalah satu bentuk tipu daya syaitan. Manusia yang terlibat dengan budaya angkat ini sebenarnya telah masuk dalam perangkap syaitan. Cuma menunggu masa dikorbankan. Namakan apa saja sekalipun, abang angkat ke, motivator ke, semua adalah sama. Jalan akhirnya tetap akan bertemu zina.

Jadi seolah-olah orang bercinta telah hilang maruah diri?

Mengukur maruah diri bukan ditentukan manusia tetapi oleh Pencipta manusia.Orang yang mabuk bercinta akan mengatakan orang yang bercinta tidak menjejaskan maruah dirinya. Manakala, orang yang menjaga diri, tidak mahu terlibat dengan cinta sebelum kahwin, akan mengatakan orang bercinta sudah tidak bermaruah lagi. CIntanya ditumpah kepada orang yang belum layak menerima cinta suci. Kalau begitu, ukuran bermaruah atau tidak adalah ditentukan oleh Allah taala.

Adakah orang yang bercinta hilang maruah?

Antara kemuliaan manusia adalah maruah dirinya. Orang yang bercinta seolah-olah cuba menggadaikan maruahnya kerana mereka menghampiri penzinaan. Manakala orang yang bercinta dan pernah berzina tidak layak berkahwin kecuali dengan orang yang pernah berzina.Allah berfirman : Lelaki berzina(lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan berzina pula tidak ingin berkahwin kecuali dengan lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan demikian terlarang kepada orang-orang yang beriman.(surah An-Nur:3)Jadi, orang yang pernah bercinta juga tidak sesuai berkahwin dengan orang yang tidak pernah bercinta.

Tidakkah itu penghinaan dariTuhan?Jadi orang yang pernah bercinta hanya layak dengan orang yang pernah bercinta juga?

Itulah pasangan yang layak untuk dirinya. Kerana wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Lelaki yang baik adalah untuk wanita yang baik.

Kami telah berjanji sehidup semati!

Apa ada pada janji cinta?Berapa banyak sudah janji cinta yang musnah/?Lelaki, jangan diharap pada janji lelaki. Mereka hanya menunggu peluang keemasan saja. Habis madu, sepah dibuang. Pepatah itu diungkap kerana ia sering berulang sehingga menjadi pepatah.

Si dia ini lain dari yang lain. Dia lelaki yang penyayang dan bertanggungjawab.

Tahukah hati budi lelaki?Sejahat mana lelaki, apabila ingin mengambil seorang wanita sebagai isteri dan ibu anak-anaknya, dia akan memilih wanita yang baik. Tetapi untuk berseronok dan berfoya-foya, lelaki biasanya akan memilih perempuan murahan kerana ia suatu pelaburan yang menguntungkan. Itulah rahsia lelaki.

Jadi, perempuan yang bercinta jatuh maruahnya pada pandangan lelaki?(tidak ada dalam syariat)

Tentu. Mana ada lelaki normal suka pada barang second hand sedangkan barang baru masih ada. Sesetengah mereka menggambarkan perempuan seperti kereta yang diletakkan di bilik pameran sahaja. Tapi ada orang yang boleh test drive. Ada pula yang kata, sekadar sepinggan mee goring dan segelas sirap bandung., bawalah ke hulur ke hilir. Sedihkan. Itulah hakikatnya.

Masih adakah orang yang tidak bercinta di zaman ini?

Ya, masih ada orang suci dalam debu. Golongan ini akan sentiasa ada walaupun jumlahnya kecil. Mereka akan bertemu suatu hari nanti. Mereka ada pasangannya. Firman Allah : Dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya dan orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya( yang memelihara diri dari melakukan zina) Allah telah menyediakan bagi mereka segala keampunan dan pahala yang besar. (surah Al-Ahzab:35)

Bagaimana kami?

Kamu masih ada peluang. Bertaubatlah dengan taubat nasuha. Berdoalah serta mohon keampunan dariNya. Mohonlah petunjuk dan kekuatan untuk mendapat redhaNya.

Kami ingin mendapat redha Tuhan. Tunjukkan bagaimana taubat nasuha.

Taubat yang murni. Taubat sebenar-benarnya. Taubat yang memenuhi 3 syarat : Tinggalkan perbuatan maksiat,Putuskan hubungan cinta yang tidak diredhai Allah ini.Menyesal. Menginsafi diri di atas tindak tanduk yang menjurus kea rah percintaan. Berazam. Bertekad dalam hati tidak akan bercinta lagi dengan sesiapa kecuali yang bernama isteri atau suami. Saatnya adalah selepas ijab Kabul. Ingatlah semakin bebas pergaulan sebelum kahwin, semakin hambar dan kurang rasa cinta setelah menjadi suami isteri.

Ya Allah, hambaMu ini telah tersesat jalan. Ampunilah dosa-dosa hambaMu ini.Sesungguhnya engkau Maha Pengampun dan penerima taubat. Berilah kekuatan kepadaku untuk menghadapi godaan keremajaan ini. Anugerahkan kepadaku perasaan benci kepada maksiat. Hiasilah diriku dengan akhlak mulia. Ibu dan ayah, anakmu berdosa. Engkau jaga diriku sedari kecil dengan kasih sayang. Mengapa kucurahkan kasih itu kepada orang lain. Oh Tuhan, hambaMu ini berdosa…Amin yarabbal alamin…

Moga Allah terima taubatmu. Kita berpisah kerana Allah. Kalau ada jodoh tidak ke mana! Ya Allah bantulah mereka. Kini mereka dating kepintuMu mencari redhaMu. Terimalah taubat mereka.