Haazihi Sabiili

Rabu, 25 Ogos 2010

Cinta dan Kasih Yg Pudar...

بسم الله الرحمن الرحيم حسبنا الله و نعم الوكيل

Salamullahi alaikum,
Alhamdulillah,masih di beri kesempatan oleh Allah utk berhadapan dgn laptop ni yg ana merupakan medium utk mnyampaikan perkara yg berfaedah..

Ana saje mencari masa utk mem'post'kan sesuatu yg boleh di kongsi oleh shbt2 sekalian terutama org2 muda yg masih mmpunyai kekuatan utk sebarkan Islam ke pelusuk dan segenap bahagian yg mana xterlepas satu pon bahagian bgi merasai,menghayati dan menjiwai ajaran Islam berlandaskan syariat...

Seronoknya andai kita bersahabat kerana Allah..kita syg sahabat kerana Allah..kita bantu sahabat kerana Allah..manisnya ukhuwwah..Namun dalam kemanisan itu, pasti ade yg terluka..sama ade, dua2 terluka ataupun slh satu terluka..tpi cube kita bygkan,andai kite bersahabat kerana Allah,ape yg akan kita lakukan andai slh seorang terluka kerana cinta?adkh perlu kite masuk cmpur hal cintanya?..adkh kite akn menjadi perawat atau menjadi perobek luka tersebut..

Ceritanya,ana punya seorang shbt yg ana kira seorang da'ie, seorang yg ditarbiyyah, seorang yg hebat dlm bicaranya..bersyukur yg amat sgt kpd Allah kerana diemukan shbt seperti ini..sudah mnjadi kebiasaan antara kami tergigit jari,perdebatan ilmiah dan bermacam2 lagi..namun dlm prsahabatn kami,tidak pernah rasenyer kami terputus ukhuwah..dia antara org yg terawal yg ana kenal di UMT ni mase mggu orientasi ana..kami mule kenal sblm masuk U lagi ketika di suatu program tarbawi..

Ana semakin mengenalinya sedikit demi sedikit..tpi bru2 ni ana semakin menyedari akan peribadinya yg baru..ana yakin ini 1st dia hadapi mslh ni..mcm ana ckp sblm ni mgkn berkait rapt antara "cinta dan kasih sayang"..ianya sgt sinonim bile kite kata COUPLE ISLAMIK,CINTA TARBIYYAH,CINTA PANDANG PERTAMA dan sbgainya..

Tpi shbt ana ni dia xbercouple pon tpi cuma terjatuh hati pada seorang muslimat semasa di matrik dulu..muslimat ini pada asalnya agak aneh penampilannya,pergaulannya dn sebagainya..tpi mgkn Allah telah menghantar shbt ana ni utk mnjadi pengantara dan menjdi saksi penghijrahannya..mslmt ini tela berubah dgn drastik dari permpuan biasa kepada MUSLIMAT..namun lagi indahnya apabila muslimat ini juga ikut tarbiyyah..ana pun xpsti ape kaedah yg shbt ana guna shgga dia berubah mnjadi muslimah sejati..namun Allah jualah memberi hidayah kepada hambaNya..selalu juga muslimat ini bertanya kat shbt ana ni andai dia xfaham akan sesuatu perkara..hati ana bermonolog "hebat gak sahabatku ini"..tpi ana juga terfikir,kenapa dia tanya kat sahabat ana tu?.xdek muslimat lain ke kat matrik tu??..ana pon xpasti..

Ya,benar..sahabat ana ini telah menyaksikan satu persatu perubahan dia..sbb itu sahabat ana ni tersgt gembira kerana mslmt ini telah berubah dari jahil kepada mengenal islam..dalam proses penghijrahan itu, telah muncul dlm diri sahabat ana suatu perasaan yg sukar utk di ungkapkan..yg mana perasaan yg boleh menlunturkan cintanya kepada Allah.perasaan yg bisa mengatasi cinta kepda ibu bapa kita..perasaan ini sudah kebiasaan melanda hati sseorang muslimin dan muslimat..tpi adkh perasaan ini merbahaya??..ibarat racun yg penawarnya sukar di cari..

Sahabat ana ni telah bgtahu pada ana yg dia telah trjatuh hati kdp seorang muslimat..dia menceritakan dari awal hgga akhirnya kpd ana, ape sbnrnya mslh dia..owh,rupenyer sahabat ana ni ade mslh hati..tengok,berkait dengan hati lagi...

Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang
apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad.Ketahuilah ia adalah hati.

-Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim-
bile bergerak kerja utk menegakkan Islam ni pasti ada ujiannya..slh satu ujiannya adalah yg sahabat ana lalui ini la..ana pon xtahu siapa yg menimbulkan mslh hati tersebut..bila ana tgk bgaimana shbt ana n muslimat tu berurusan,ana dh jadi gementar sbb konfem akan ade mslh hati..tpi nak buat mcm mane kan..mgkn ketika itu mereka masih dlm keadaan yg kurang mengerti dan memerlukan seseorang utk mmbimbing mereka..

Lepas semua cerita telah dihabiskan, ana pon menarik nafas sedalam2nya sambil bertafakur..dan ana memulakan respons ana kpda cerita shbt ana ni.."enta telah di kuasai makhluk yg ketiga..makhluk itulah yg membisikkan antara keduanya..enta da'ie akhi..org pndg enta krna Islam..andai enta tercemar, maka Islam juga tercemar..itu sume mainan dunia akhi..kita punya matlamat yg besar..jgn layan benda yg xpasti dan jgn mengharap kepada sesuatu yg xpasti..bimbang enta akn kecewa besar andai xdpt ape yg di harapkan"...

Skrg muslimat tu dah xcntact shbt ana ni..tpi ana terkejot dgn reaksi shbt ana ni..dia ibarat bertindak sbg org yg tidak ditarbiyyah sdgkan dia lagi hebat dri ana..dia ada terbaca di blog muslimat tu dan muslimat menyatakan perasaan yg sebenar..rupe2nyer muslimin yg disebutkan dlm blog itu ialah shbt ana..shbt ana ni seperti ayam hlang anak..mkn xknyg,mandi xbsh dan tido pon xlena..risau jgk ana di buatnya..kebetulan pada hari kejadian ana berada di sebelah dia dn baca blog tersebut..ana pon terkejot jgk tpi buat2 tenang la..sbb itulah lumrah dlm cinta dn kasih syg..

Ana cuba menyatakan kpd shbt ana ni bhwa dia perlu hormat sgla keputusan muslimat tersebot..kena berlapang dada terhadap ape yg berlaku dan bakal berlaku antara mereka berdua.."dia bukan milik enta akhi,tpi milik Allah"..tpi ana brtmbh terkejot apbla dia msh lgi klhtn xdpt terima penyataan ana tersebut.."hebat" kan aura cinta??..bisa memakan diri,bisa menghilangkan kewarasan minda dan bisa membuatkan kite memperlakukan prkra di luar jgkaan...

Sahabat ana bertekad dengan mendelete semua Facebook nombor telefon dan gambar muslimat tu mase matrix..andai itu yg dia buat, ana respect dia..dia mmg hebat dan itulah lgkh yg terbaik dn ana sokong sepenuhnya...ana yakin dia msih terluka dgn ape yg terjadi..namun,ia menjadi tggjwb ana utk bntu dan nasihat shbt ana yg sorg ni..dia ni agk keras kpla ckit..tpi sekeras2 kepala pon, masih bisa di pecahkan dan akhirnya berdarah..

Tapi ana doakan shbt ana terus thbat dgn hatinya..moga mslh hati tu xmnjadi penghalang atau menjadi pnyebab kpd futurnya shbt ana ni dari jalan dakwah dan tarbiyyah..

Moga kita ambil iktibar dari cerita mgnai shbt ana ni..cukup sekadar itu..

Wallahua'lam...


Isnin, 16 Ogos 2010

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan...

Salamullahi alaikum...

Sayu rasanyer hati bila Ramadhan tiba..

Terfikir juga adakah ana mampu utk mengislahkan diri serta meningkatkan prestasi ibadah pd Ramadhan kali ni...


Terasa masih belum berpuas hati dengan ibadahku...


Mungkin kerana dengan ujian dn musibah yg ana timpa skrg ini, mnyebabkan ana jauh dari Allah...


Sedangkan bulan Ramadhan inilah bulan utk mentarbiyyah diri...


Ana juga di tegur oleh seorang akhi yg mana dia melihat keadaan ana yg agak xseimbang skrg ni...


Dia byk sgt mmberi teguran pada ana..


Dan teguran itulah yg menjadikan ana kuat skrg ni...


Ana sendiri mgkin xsedar apa yg dh berlaku kt diri ana, tetapi org lain pula yg nmpk..jzkk akhi..


Namun ku sedar kita hanya merancang dan Allah jualah yg menentukan...


Berat juga bila memikirkan 1 lagi mslh yg ana rasa semua du'at perlu fikir iaitu mslh pelapis para du'at..


Kerja utk mentajmi' dan membentuk pelapis2 ini bukan senang...


Mcm2 cara kena buat, namun kdg2 rase bersalah bila kerja ini di abaikan walaupun sesaat..


Ramai yg bleh berdkwh dan mentarbiyyah org, tpi berapa ramai yg dikatakan CINTA akan dakwah dan tarbiyyah...


Baru2 ini baru lepas berprogram dengan mad'u2 baru brknaan dgn ISK&IPK..


Dan ana rasa msih belum cukup utk memangkin dan memacu smgt mereka dlm dakwah..


Ana berharap moga Allah memberi kkuatan pada ana serta ikhwah yg lain utk sama2 membantu dlm mmberi kefahaman kpd pelapis du'at ini..


Moga dalam bulan yg mulia ini dapat memantapkan lagi usaha kami dlm mmbntuk prgkat yg mula2 skali dlm maratibul amal iaitu pmbntukn individu muslim..InsyaAllah..


Cukup skdr itu dlu..moga Allah memberkati..


Syukran...






Khamis, 5 Ogos 2010


BEBERAPA NOKHTAH PENTING TENTANG TARBIYAH:

• Kader yang proses tarbiyahnya bermasalah akan menjadi masalah dan menimbulkan banyak masalah, baik masalah peribadi, keluarga, sosial, da’wah dan jamaah/harakah.
• Kegiatan tarbiyah bagi kader da’wah bukan kegiatan sampingan atau aktiviti sekunder yang boleh diabaikan dan ditunda atau diganti dengan kegiatan yang lain, tetapi ia harus menjadi kegiatan yang asasi baginya yang harus diutamakan dari kegiatan yang lain, dari kegiatan da’wah sekalipun.
• Bagi kader da’wah tidak boleh meninggalkan tarbiyah dengan alasan sibuk berda’wah atau cuti tarbiyah karena kuliah atau kerja cari maisyah (pendapatan) .
• “Saya tegaskan kepada saudara-saudara yang memilki ghiroh Islam, bahawa setiap jama’ah islamiyah pada saat ini sangat memerlukan kader yang aktif bekerja (amil) , pemikir (mufakkir) , berani (jari’) , produktif (muntij) . Maka haram hukumnya bagi kader da’wah lambat memenuhi panggilan da’wah walaupun hanya satu minit saja“. (Risalah Hal Nahnu Qaumun Amaliyyun)
• “Kader da’wah yang di perlukan hari ini berbeda dengan kader da’wah kelmarin, kader da’wah hari ini harus memiliki wawasan intelektual yang luas (mutsaqqofun) , berketrampilan dan berbakat (mujahhazun) , terlatih (mudarrobun) dan profesional (mutakhasisun) ...” (Risalah Da’watuna).
--

Isnin, 2 Ogos 2010

Sahabatku di Jembal Inn...

Assalamualaikum sahabat2 yg ana kasihi,

xkeruan rasanyer hati ini...huh..
kenapa yer???
berminggu2 juga ana fiikirkan apa yg dah terjadi pada diri ini..
terasa diri ini kekurangan sesuatu..
terasa tempat yg ana berada skrg ini masih kekurangan sesuatu..
IRFAN??...ape tu??
ooo,ni name surau di tempat ana belajar..betul2 sebelah pusat islam yg mini..
kenapa yer bila ana menjejakkan kaki ke sini terasa sunyi saje...
seperti kehilangan sesuatu yg bermakna saje..bila ana scan-menscan,rupenyer ana telah kehilangan SAHABAT2 yg ana kasihi yg teramat sgt..
ana terasa seperti bergerak sendirian sahaja..mcm lemah saje pergerakan ini dalam mnjalankan aktiviti surau..kenapa yer??.
baru ana tahu rupe2nyer sahabat ana lah yg selama ini menampung segala kekurangn dalam menjayakan aktiviti yg pusat islam anjurkan..
terasa hati ini ingin sahaja mereka kembali di sisiku..merekalah yg menjadi kekuatan kpd diri ana dlm ape jua perkara..
kenapa prkara ni berlaku dlm sekelip mata saje..xtahu siapa yg harus dipersalahkan..semua berubah bila semua shbt irfan berada kat luar..
cume doaku mereka dpt kembali semula ke irfan dan duduk dalam semula.
Moga Allah menguatkan hati mereka...

syukran alaik...